En man som heter Ove

Åååå, jag har läst en utav de mest underbara böcker jag någonsin läst, "En man som heter Ove" av Fredrik Backman. Jag har nog aldrig skrattat och gråtit så mycket till en bok någonsin! I början skrattade jag högt åt Oves kritiska och bittra inställning till livet, i slutet grät jag över vilken gripande och fantastisk resa han gjort och över hur förutfattade meningar man kan ha om personer man möter. 
 
I korta drag handlar det om Ove som bor ensam i ett radhus. Han verkar arg på allt och alla och är en typisk "gubbjävel" som nog de flesta hade kallat honom för. Historien börjar med att en invandrarfamilj flyttar in i huset mittemot och sedan är Oves liv inte sig likt efter det. Man får följa Oves liv genom åren och varför han tycker och tänker som han gör, samtidigt som hans nya påtvingade (ja, den är nästan påtvingad) vänskap med den nyinflyttade Parvanen förändrar honom. 
 
Ja, jag vill inte berätta så mycket mer än så för det här är verkligen en bok man ska uppleva själv. Såååå bra är den och om man ska läsa en endaste bok i sommar så bara måste det bli den här! Den får fem fantastiska ullor utav dem möjliga! 
 
 
Bild lånad av adlibris.se
| |
Upp