Kantarellpasta

 
Och så var solen tillbaka :D! Jag har haft turen att vara ledig idag och har kunnat njuta av det vackra vädret. Jag var uppe redan vid åtta (trots sovmorgon) för att storhandla och hämta en matta jag beställt. Sen var jag bjuden på fika av en skolkamrat som visade sin fantastiska lägenhet, WOW, säger jag bara! Jättemysig, insynsskyddad med en stor privat altan. Passade även på att ta en shoppingrunda och spana på folk när jag ändå var igång. Älskar Kalmar på sommaren när stan är levande. Som avslutning på dagen har jag lagat en supergod kantarellpasta som är smått beroendeframkallande. 
 
Ingredienser

500g pasta
300g kantareller
2 scharlottenlökar
1 pressad vitlöksklyfta
1,5 dl vitt vin
3,5 dl grädde
2 dl riven parmesanost
persilja
vit tryffelolja
flingsalt & svartpeppar
 
Gör så här:
1. Finhacka scharlottenlöken.
2. Bryn kantarellerna i smör. Tillsätt scharlottenlök och den pressade vitlöksklyftan.
3. Efter att löken fått lite färg, tillsätt vinet. Koka upp.
4. Tillsätt grädde, salt o peppar och koka upp igen.
5. Häll i 1,5 dl riven parmesan, smaka av med salt och peppar.
6. Blanda ner kantarellsåsen i den nykoktpasta och strö över persilja. 
7. Vid servering, droppa några droppar vit tryffelolja över pastan. 
Helgmat, Huvudrätt, Pasta, Vegetariskt | |
Upp